Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

O projekcie

Od XVI wieku, polimorficzne i nakładające się na siebie tożsamości bóstw Nahua (azteckich) stanowiły zagadkę najpierw dla zakonników prowadzących projekt ewangelizacji w Nowej Hiszpanii, a następnie dla badaczy pragnących lepiej zrozumieć przedhiszpański system wierzeń ludu Nahua. Pomimo licznych wysiłków naukowców, wciąż jesteśmy dalecy od pełnego zrozumienia złożoności pojęcia teotl. Tłumaczenie nahuatlskiego terminu teotl jako „bóg”, choć pomocne w procesie przekładu kulturowego, nie oddaje w pełni jego semantycznego zakresu ani nie wyjaśnia ontologicznych i kosmologicznych implikacji tego pojęcia.

Do tej pory nikt nie podjął się próby rozwiązania tego problemu poprzez połączenie różnych, choć komplementarnych perspektyw ujętych w całość za pomocą nowatorskiego zestawu narzędzi analitycznych. Projekt TEOTL ma na celu odkrycie podstawowych założeń tego kluczowego religijnego pojęcia ludu Nahua z okresu przedhiszpańskiego za pomocą połączenia/syntezy/skupienia się na jego czterech kluczowych aspektów. Są to:

  1. “Panteon Nahua”;
  2. teotl w relacji do innych ważnych kategorii religijnych takich jak tonalli, nahualli czy ixiptla;
  3. filologiczna analiza pojęcia teotl w kolokacjach, złożeniach i dyskursie tekstów w nahuatl;
  4. przywłaszczenie/zapożyczenie pojęcia teotl w chrześcijańskim, kolonialnym dykursie Nahuatl.

Wykorzystując heterogeniczny zbiór danych tekstowych i ikonograficznych pochodzący ze znanej bazy źródłowej, projekt TEOTL zastosuje nowatorskie połączenie metod badawczych na styku tradycyjnych dyscyplin (etnohistorii, religioznawstwa, historii sztuki, filologii, językoznawstwa) oraz humanistyki cyfrowej (analizy sieciowej w naukach historycznych).

Wspomniana pionierska ścieżka badawcza ma szansę doprowadzić do rekonceptualizacji naszego podejścia do nahuańskiego pojęcia sacrum oraz jego dekolonizacji. Ponadto uzyskane wyniki mogą znaleźć zastosowanie poza badaniami nad Mezoameryką, stanowiąc model podejścia do podobnych niewesternicznych zjawisk kulturowych i religijnych.

 

 

Kamienny bęben z wyrzeźbioną twarzą i symetrycznymi motywami dłoni.